Bare halvveis rett

«Drap og voldtekt tillatt på nytt russisk realityshow», meldte NTB fredag ettermiddag klokka 14.20.

Allerede samme kveld sendte nyhetsbyrået ut melding om at meldingen ble trukket, fordi den angivelig ikke stemmer helt.

Slik starter Medier24 sin tekst fra 17. desember 2016 (dagen etter NTB-notisen). Realityshowet det er tale om, er Game2: Winter, et konsept som var veldig omskrevet i de dagene, like før julaften i fjor.

Ifølge de opprinnelige meldingene skulle showet fungere som et slags «Hunger Games» i virkeligheten, bare plassert midt ute i en sibirsk skog på vinteren. Etter NTB-notisen, der det blant annet ble slått fast at «Alt er tillatt i et nytt russisk realityshow, der de 30 deltakerne kan voldta og drepe hverandre under et ni måneder langt opphold i Sibirs villmark», gjorde Medier24 en rask sak og tilbakeviste at drap og voldtekt skulle være tillatt (blant annet med bakgrunn i en granskende artikkel fra Snopes.com).

NTB hadde allerede trukket meldingen, VG trakk sin sak og forklarte hvorfor, og Aftenposten korrigerte sin artikkel til overskriften «Vil direktesende overlevelseskamp fra russisk villmark i ni måneder«. Da skulle det meste være i orden og den villedende vinklingen rettet opp i.

Men det var noe annet som skurret.

I Snopes’ granskning skrev journalisten følgende:

At the time of the reports’ circulation in mid-December 2016, material relating to Game2: Winter consisted of a small Facebook page and interviews with its creator. Despite multiple misleading headlines, the waiver described by news outlets explicitly stated that contestants on the show would be obliged to “obey the laws of the Russian Federation.”

En ting er den dårlige researchen som førte til at saken ble slått opp med de sensasjonelle opplysningene om drap og voldtekt.

En annen ting er det som står i den første setningen i det siterte over: Da saken begynte å versere fantes det bare en Facebook-side og intervjuer med serieskaperen. Ikke bare betyr det at det er vanskelig å kontrollere detaljene rundt prosjektet, det burde også ringt bjeller for hvor realistisk prosjektet faktisk var.

For la oss tenke på hva som var konseptet, i henhold til de uttalelsene som hadde kommet fra serieskaperen: Et realityshow med 2000 kameraer (ikke håndholdte, men fastmonterte uten kameraoperatører) plassert ute i den sibirske ødemarken som skulle løpe 24 timer i døgnet, 7 dager i uken fra 1. juli til 1. april. Altså ni måneder i strekk, under en periode hvor temperaturene kunne gå fra 35 plussgrader til 40 minusgrader. Planlagt av en serieskaper som for den jevne nordmann var totalt ukjent, med en veldig høy premie (omregnet til kroner 14 millioner kroner).

Til Siberian Times fortalte serieskaper Jevgenij Pjatkovskij at fem land hadde uttrykt interesse for å sende programmet. The Sun gikk lengre og omtalte det som «mainstream broadcasters in five countries«. Hvilke fem land det var, og hvilke medieselskaper som hadde vist sin interesse, derimot, ble aldri oppklart.

Etterpåklokskap er noe av det enkleste som finnes. Men sett i ettertid er det rart at ingen plukket opp disse røde flaggene selv da det som var det største sjokket ble avslørt som usant. VG avpubliserte sin NTB-sak, og nyhetssjefen sa at

– VG har tillit til at sakene fra NTB medfører riktighet, men VG har selvfølgelig et selvstendig ansvar for artiklene som publiseres på våre plattformer. I dette tilfellet burde vi undersøkt vinklingen av saken nærmere før vi publiserte. Det beklager vi, sier nyhetssjef i VG Brynjar Skjærli.

VG stilte derimot ikke flere spørsmål ut fra sitt selvstendige ansvar. I stedet gjenga avisen fra primær- og sekundærkilder om hva konseptet var ment å gå ut på.

Realityshowets navn er Game2, hvor seerne skal følge 30 deltakere i den sibirske villmarken døgnet rundt gjennom ni måneder. De vil ikke bli filmet av kamerateam, men utplasserte kameraer, ifølge The Guardian, som også opplyser at vinnerpremien er på rundt 14 millioner kroner.

[…]

Det er trolig samtykkeerklæringene deltakerne må skrive under på, for nettopp å skjerme produsentene fra søksmål, som er opphavet til ryktet om at drap og voldtekt ville være tillatt.

I Aftenpostens redigerte artikkel avdramatiseres påstandene om drap og voldtekt, men resten ble stående.

Det er den engelskspråklige Siberian Times som først meldte om planene for programmet: 30 personer skal kjempe for å overleve ni måneder i 1000 hektar stort område i Sibirs taiga, et svært ugjestmildt villmarksområde som er kjent for ekstreme temperatursvingninger og ville dyr som bjørn og ulv.

Deltagerne må overleve i villmarken i Sibir, med temperaturer fra −40 grader til 35 grader, skriver The Guardian.

[…]

Deltagerne får lov å ha med seg opptil 100 kilo utstyr, men ikke skytevåpen. Ifølge Siberian Times til deltagerne få opplæring av tidligere russiske elitesoldater for å være best mulig forberedt på prøvelsene i den russike villmarken.

Programmet, som har fått navnet «Game 2: Winter», presenterer konseptet inngående på sin nettside. Der kan interesserte melde seg på, og nettbrukerne kan stemme frem hvem de mener bør delta fra en kandidatoversikt.

Konseptet var åpenbart så nyhetsverdig at sakene ble stående uten at det ble stilt flere spørsmål enn de som gjaldt «alt er lov»-perspektivet. Og Medier24, som hadde god grunn til å dekke det at medier gikk på limpinnen, gikk heller ikke dypere ned i saken.

Ruptlys video
De fleste mediene vendte ikke tilbake til konseptet etter den innledende dekningen. Med unntak av ett: Dagbladet.

I slutten av mars la nettstedet Ruptly, som er tilknyttet den kjente (og kontroversielle) russiske nyhetskanalen Russia Today (RT), ut en video der flere deltakere og serieskaper Pjatkovskij ble intervjuet midt ute i skogen.

De samme røde flaggene som før var der. Det Pjatkovskij hadde fortalt om interessenter fra fem land ble ikke lenger nevnt, derimot at ««Game2:Winter» vil vises på syv språk: Russisk, engelsk, kinesisk, fransk, tysk, spansk og arabisk. Årsaken er at programskaperne ønsker at hele verden skal få muligheten til å delta i det de selv omtaler som et «prosjekt».»

Dagbladet skrev om videoen og reality-konseptet, og Ruptly er den eneste kilden (bortsett fra nettsiden til Game2: Winter) som det lenkes til i artikkelen. Dermed ingen oppfølgingsspørsmål. Det åpenbare oppfølgingsspørsmålet her ville vært hva som skjedde med de interesserte mediene, og hvem som nå skulle sende dette. En 24-timers direktesending med 2000 kameraer er en massiv operasjon på en helt annen måte enn et redigert TV-program hvor man kan klippe ut de bitene som er minst interessante. Men det har alltid bare vært Pjatkovskij i front, så også i Ruptly-videoen.

En annen sak var at flere potensielle deltakere ble intervjuet av Ruptly, og at Dagbladet beskrev flere av dem som deltakere eller «annonserte deltakere» (transkriberingen fra Ruptly på Youtube-videoen angir også dette), til tross for at fristen for å søke ikke hadde gått ut ennå.

Norske medier skriver jevnlig artikler som bygger på utenlandske kilder og videoklipp fra utenlandske medier, og det er enkel journalistikk som kan fylle underholdningsflatene. Hvis man klarer å oversette godt fra andre språk til norsk. Andre medier gjorde også tilsvarende dekning av at det nærmet seg innspilling (blant annet i Sverige), men det ble muligens litt for enkelt.

Fler medier, inkludert den britiske avisa [The Guardian, min anm.], gikk da på en kjempesmell, og skrev at TV-programmet tillot drap og voldtekt, noe som ikke stemte ifølge faktasjekk-nettstedet Snopes.

I ettertid er kritikken mot medier som feilrapporterte og gikk på en «kjempesmell» en smule pinlig.

Avsløringen
Forleden kunne svenske SVT Nyheter Dalarna melde at hele serieideen var et PR-knep, og at en av de interesserte (som var svensk) var svært skuffet over bløffen.

På nettsiden til Game2: Winter ligger det en tre minutter lang video der Jevgenij Pjatkovskij snakker uavbrutt. Han skryter av å nesten ikke ha brukt noe penger på å få markedsføring for seg selv, og at han måtte ha betalt minst 12 millioner rubler for tilsvarende reklameplass. Han klager på journalister som bare var for late til å ikke se gjennom en provokativ tekst om mulige voldtekter og drap, er glad for å ha fått oppmerksomhet i aviser som The Telegraph, The Sun og New York Times, og forteller at mer enn 400 journalister tok kontakt. Og så reklamerer han for hvordan man ikke trenger store reklamebudsjetter for å nå gjennom med sin markedsføring.

Også Siberian Times, mediet som de fleste internasjonale medier plukket opp saken fra i første omgang, har rapportert om at det er en bløff. Avisen har også sitert flere som meldte seg på, og som mildt sagt er frustrert over serieskaperens kupp.

Ennå har ingen norske medier skrevet om at alt faktisk var en bløff. Verken VG, Aftenposten eller NTB. Heller ikke Medier24. Få norske medier har rapportert om saken siden de første notisene som ble trukket tilbake, så det var ikke mange som har hatt et behov for å selvransake seg gjennom å fortelle om bløffen. Men noen burde ha det. Spesielt de som ikke gikk videre på de røde flaggene som faktisk var der allerede i fjor.

**

Jeg anbefaler også Jack Werners kommentar i svenske Dagens Nyheter, på samme emne (bak betalingsmur). Likeså har jeg også lyttet til Sveriges Radios mediemagasin sin spesialsending om historien til reality-TV og «dokusåpan» i Sverige (der også kvinnen som tok Robinson-ekspedisjonen til Sverige, Anna Bråkenhielm, ikke trodde noe på at Game2: Winter skulle bli virkelighet).

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized, Journalistikk, Mediekritikk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s