Sakset fra #nrkdebatt – uke 19

Dette begynner å bli en ganske ujevn forestilling, men ukens utklipp er hentet fra Dagsnytt 18 (som på torsdag hadde direktesending fra Bergen og Nordiske Mediedager).

Samfunnsanalyser
– Hvorfor er det så lite undring i vårt samfunn?
Ervin Kohn (Det mosaiske trossamfunn) i diskusjon om mannlig omskjæring.

Samfunnsanalyser II
– Norge er jo et opp-og-ned-land.
Nils Aage Jegstad (Høyre) i debatt om Oslofjordtunnelen og behovet for tunneler i Norge

Samfunnsanalyser III
– USA er ikke det samme som det var for noen måneder tilbake. Det tror jeg er et faktum.
En glimrende analyse fra en geopolitisk rådgiver (Kjell Grandhagen i DNB).

Religion
– Alle våre religiøse forbud og påbud er rasjonelle.
Ervin Kohn

Religion og valgfrihet
HN: Men det er også sånn at en homofil har valgfrihet til hvordan jeg vil forvalte min egen seksualitet. Vil jeg leve sammen homofilt, vil jeg gifte meg, vil jeg ikke.
FS: Å ja, så du er der, ja. Du kan bare velge om du vil leve det ut.
HN: Ja, det er klart. Mitt poeng er at homofil legning ikke er en synd, og det tror jeg ingen prest har sagt.
Biskop Halvor Nordhaug (Bjørgvin) forsvarer presters syn på homofilt samliv og synd. Det rasjonelle i å være homofil, men ikke leve ut sin kjærlighet, derimot…

Barnas beste
– Det er på samme måte som vi vaksinerer barna når de er små. Vi gjør det fordi vi er overbevist om at det er til barnas beste.
Ervin Kohn

Voldtekt og strafferammer
ÅP: Hans jobb er å håndheve det lovverket som er vedtatt av Stortinget, og da bør han også unngå å undergrave det samme lovverket i media.
SS: Men hvor ender vi hvis ikke dommere kan snakke høyt om hva de mener er bekymringsfullt i lovverket?
ÅP: Han har full mulighet til å benytte seg av hierarkiet innenfor rettsvesenet og til å påvirke stortingsrepresentanter hvis han mener at lovverket bør endres.
SS: Så ikke bruke offentlig debatt til å komme med sånne bekymringsmeldinger?
ÅP: Når en dommer uttaler seg på denne måten så kan det skremme folk fra å anmelde voldtekt.
SS: Så han burde ikke sagt det han sa?
ÅP: Jeg mener at han burde benyttet seg av andre kanaler enn media.
Åshild Pettersen (kvinnepolitisk leder, SV) gir en helhjertet støtte til varsling i justissektoren (om lagdommer Rune Bård Hansen i Borgarting lagmannsrett).

Det perfekte valgsystem
– Du får uforholdsmessig mye uttelling bare du går fra 3,95 til 4 prosent oppslutning, fordi du da blir med på de 19 utjevningsmandatene som vi har.
Harald T. Nesvik (parlamentarisk leder, Frp) har innsett konsekvensen av å ha en sperregrense

På utsiden
– Det føles jo littegranne rart å sitte her i Oslo og kommentere noe jeg bare baserer meg på internasjonale medier, for jeg vet ikke noe annet enn det jeg har sett der.
Stein Tønnesson (PRIO) om de uformelle samtalene mellom Nord-Korea og USA i nettopp Oslo

Voksesmerter
– Nå er jo Norge et land med seks millioner mennesker.
Ugo Fermariello. Folkemengden i Norge ved 1. januar 2017 var 5 258 317.

Multitasking
– Det må være mulig, programleder, å gjøre flere ting på én gang, men det er kanskje en mer velkjent øvelse for oss kvinner enn det er for dere gutter, det da.
Siv Jensen (finansminister)

Det er viktig å stille spørsmål
FS: De du nå gir skattelette, det er min foreldregenerasjon, som altså har unnsluppet alt som heter levealdersjustering, som er det aller viktigste grepet i pensjonsreformen og som enkelt sagt betyr at jeg må jobbe til jeg er 72 år for å få samme pensjon som mine foreldre. Du sender regningen for denne skattegaven til min foreldregenerasjon, til meg. Hvorfor er det rettferdig?
SJ: Programleder, det gjør jeg ikke, og du er faktisk den andre programlederen i NRK i dag som går til angrep på pensjonistene.
Er det ikke deilig med valgkamp, dere? (Fredrik Solvang og Siv Jensen)

Minister-stand-in
FS: Vi har enda en stand-in for Ketil Solvik-Olsen her i kveld, det er deg, Torill Eidsheim – stortingsrepresentant for Hordaland og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen for Høyre på Stortinget.

TE: Ketil [Solvik-Olsen] hadde tru på, den gang han gikk ut og sa det, så hadde han tru på at 2021 var mulig.
FS: Så det er et løftebrudd?
TE: Ja, det kan du si at det er. Men jeg synes faktisk ikke det er så skummelt, jeg synes ikke det er så farlig.
En glimrende stand-in for samferdselsministeren (FS = Fredrik Solvang).

Gode argumenter
TE: La oss ta en liten parallell, da. Hvis du leverer en himla lang ønskeliste til jul og overhodet ikke sier noe om hva som egentlig står på topp, så er sjansen for å bli skuffet rimelig stor.
FS: Er du enig i det, Himle?
LH: Det var faktisk mitt argument, det der med ønskelista til jul. (latter)
SS: Tydeligvis så godt at Høyre vil bruke det.
LH: Ja, eg veit ikkje om du har kikka litt i notatane mine.
Delingsøkonomien, nå også for politiske argumenter. (Torill Eidsheim, programlederne Solvang og Sollund og aksjonsleder for Ny E16, Laila Himle)

Valg-alliterasjon
– Vei er viktig for Vestlandet, det har det vel alltid vært.
Frøy Gudbrandsen (BT)

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

