Tilsvar til «En studentredaktørs mange hatter»

Ansvarlig redaktør Mats Beldos tilsvar

Vi er ikke en studentavis lengre, men ett studentmagasin som skal formidle studenttilværelsen ved UiT. Denne overgangen skjedde under forrige redaktør og jeg har bare videreført det konseptet som styret ønsker.

Jeg er heller ikke medlem av Tromsø Unge høyre eller Høyres studenter Tromsø, og satt forøvrig som fakultetsrepresentant før jeg ble valgt som Nestleder til SP etter å ha vært andrekandidat til moderat liste.

Jeg har aldri hørt noe om at det har vært problematisk med at jeg har verv i UiT – styret og NSO samtidig som jeg har vært ansatt i magasinet.
I min ansettelsesprosess ble jeg heller aldri konfrontert med at det ville bli ett problem. For å unngå dobbeltrollen har jeg skilt ut det journalistiske ansvaret fra ansvarlig redaktørstillingen til mine 2 deskansatte som står for innhenting av artikkler etc. Hvor ansvarlig redaktør har «the finishing touch» og siste ordet før publikasjon av magasinet samt ansvar for økonomi og administrasjon.

Årsaken til at det dessverre har vært mangel på dekning av studentparlamentets utmelding av NSO var at ingen av journalistene tok på seg saken. Slik har det seg dessverre at den store majoriteten av publikasjoner som kommer er av kulturelt innhold.

Dog har jeg ønske om å kunne ansette en nyhetsdesk som kun skal stå for å innhente studentrettede nyheter på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Men det er kun på tegnebordet så langt.

Mitt mål med Utropia og grunnen til at jeg tok på meg ansvaret som redaktør er at alternativet ville vært at Studentavisen kanskje forsvant som følge av ingen andre søkere. Du må nesten diskutere med styret om hvordan de tenkte, jeg satt både som sentralstyremedlem og UiT styremedlem når jeg søkte på stillingen og begge disse vervene var nevnt i søknaden min.

Jeg ønsker å ha en aktuell og samfunnskritisk studentavis slik Utropia alltid har vært, men trenger hjelp av flere som tar på seg ansvaret til å innhente god journalistikk. Utropia er partipolitisk uavhenging og har ett politisk nøytralt syn, slik mener jeg også det burde være i fremtiden.

Forøvrig som svar på spørsmålet så mener jeg selvfølgelig at Utropia kan stille seg kritiske til diverse problemstillinger som berører studentene ved UiT. dog har vi mangel på journalister som ønsker å dekke slike nyheter, forhåpentligvis endrer det seg.

 

Tilsvar fra styret i Studentmagasinet Utropia

Vi i styret er klar over at Beldo har en dobbeltrolle som følge av at han besitter andre verv i tillegg til å være ansatt som daglig leder i Studentmagasinet Utropia. Men når det er sagt så falt valget på Beldo fordi vi hadde behov for en god daglig leder som kunne bidra positivt inn i organisasjonen og ikke bare på magasinets innhold. Det er heller ikke ukjent at UiT er et lite studentmiljø der det ofte er de samme studentene som engasjerer seg på tvers av andre verv.
Styret ser nå i etterpåklokskapen at det kunne være en fordel å opplyse i magasinet hvilke verv de ansatte og frivillige har, slik at leseren blir gjort oppmerksom på dette på forhånd og kan gjøre opp sin egen mening om artikkelen som er skrevet.
2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Tilsvar til «En studentredaktørs mange hatter»

  1. Tilbaketråkk: En studentredaktørs mange hatter | Som vanlig, altså.

  2. Tilbaketråkk: En studentredaktørs mange hatter | Som vanlig, altså.

Legg igjen en kommentar

