En studentredaktørs mange hatter

Jeg har hentet inn tilsvar på artikkelen fra ansvarlig redaktør Mats Beldo og styret i Utropia. Tilsvarene kan leses her.

Kan en studentavis-redaktør samtidig sitte som styremedlem i utdanningsinstitusjonens styre? Spørsmålet stilte jeg på Twitter tidligere i år. Svarene jeg fikk, var samstemte: Problematisk, ikke innenfor, uheldige dobbeltroller. Samme reaksjoner har jeg fått fra andre som jeg har diskutert temaet med.

Avisen det gjelder, er Tromsøs studentavis, Utropia (i dag Studentmagasinet Utropia). Min gamle studentavis. Jeg var journalist og fotograf der fra januar 2014 til juni 2015, og jobbet med nyhetsjournalistikk og det siste semesteret en egen politikk-spalte.

Nå legger jeg meg ut med folk jeg kjenner og har arbeidet med, men jeg tar sjansen likevel. Jeg har vært med på mer eller mindre heldige sjefredaktør-ansettelser. De siste to redaktørene har vært tidligere studentpolitikere. Det har ikke vært helt uproblematisk. I dag er Utropias sjefredaktør Mats Beldo. Jeg husker ham som frikjøpt fag- og forskningspolitisk ansvarlig i Studentparlamentet, og tillitsvalgt for Moderat Liste (i stor grad Unge Høyre/Høyres Studenter-laget på Universitetet i Tromsø).

Samtidig som Beldo er sjefredaktør for studentavisen, er han fast medlem av UiTs universitetsstyre, i tillegg til at han er sentralstyremedlem i Norsk studentorganisasjon (NSO). Våren 2016 ble han gjenvalgt til begge vervene for en ny ettårsperiode.

Vær Varsom-plakaten slår fast et grunnleggende prinsipp for redaktører: De må ikke inneha dobbeltroller eller verv som kan svekke tilliten til mediets upartiskhet. Jeg mener i seg at en student-sjefredaktør verken bør ha et sentralt verv i NSO eller et styreverv i institusjonens styre (eller f.eks. velferdsting eller samskipnad) samtidig med redaktørstillingen. Det svekker tilliten til mediets upartiskhet når en skal granske makten som redaktøren selv er en del av. I denne saken, der redaktøren har begge sidevervene ved siden av redaktørjobben, går dette langt utenfor det som kan sies å være greit presseetisk.

Jeg har ikke den oppfatningen at avisen styres med jernhånd av en sjefredaktør som vil unngå å skrive noe som helst kritisk om hverken UiT eller NSO, så på det konspiratoriske planet er jeg ikke. Men avisens styre, som til syvende og sist har ansatt sjefredaktør i en åremålsstilling på 12 måneder, har satt avisen i en vanskelig situasjon.

Min erfaring er at magasinet mangler nyhetsjournalister som virkelig kan det å granske makten, men det er likevel enkelte eksempler det er verdt å tenke på.

Da Studentparlamentet ved UiT diskuterte om de skulle melde seg ut av NSO, skrev ikke Utropia én artikkel om det hele. Saken ble i stedet dekket av Khrono, som reiste til Tromsø for å rapportere. Hvis vi også tenker oss at diskusjonen om ansatt eller valgt rektor dukker opp på universitetet, blir sjefredaktøren inhabil til å spille en aktiv rolle i mediedekningen siden han selv vil måtte avgjøre saken med sin stemme i universitetsstyret. iTromsø skrev fredag 9. september om studentene i godt betalte heltidsverv, og trakk frem Beldo som eksempel. Kunne hans egen studentavis skrevet en granskende artikkel på samme tema? Sikkert, men ikke uten at problemstillingen med sidevervene dukket opp.

Resultatet er at avisens styre har satt avisen i en situasjon der sjefredaktøren ikke kan delta i alle publisistiske diskusjoner like aktivt fordi det finnes uheldige dobbeltroller. Da må de underordnede redaktørene ta et større ansvar. Men det skal ikke være slik, for ansvarlig redaktør skal ha det overordnede ansvaret for alt av publistisk virksomhet som avisen har og gjør. Det går ikke fullt ut her.

Det hører med til historien at det ikke har vist seg å være enkelt å finne egnede sjefredaktører ved de siste utvelgelsesprosessene, og at man da blir satt i en situasjon der styret må gjøre vanskelige valg. Samtidig burde styret vært tydelige på hvilke dobbeltroller som er akseptable, og at en sjefredaktør i alle tilfeller ikke kan la seg gjenvelge – men må velge mellom redaktørsjobben eller de andre kompliserte tillitsvervene. Det er dette som er det mest oppsiktsvekkende – at sjefredaktøren kan la seg renominere til å fortsette i de uheldige dobbeltrollene enda et halvår (og mere til?).

Jeg har ikke deltatt i drøftingene internt om hvordan dette skulle og skal håndteres av organisasjonen. Men som utenforstående handler det tross alt om tilliten til at Utropia kan gjøre en upartisk nyhetsdekning. Det er ingen tvil om at den er klart svekket så lenge de uheldige dobbeltrollene består.

Fotnote: I september 2015 ble jeg kontaktet av Utropia-styrets nestleder, som anbefalte meg å søke stillingen som sjefredaktør fra januar 2016. Da jeg nettopp hadde takket ja til en annen stilling takket jeg nei til å søke.

Erik Iversen

Jeg har gitt ansvarlig redaktør og styret for Studentmagasinet Utropia anledning til å svare på kritikken mot dem. Deres svar kan leses her.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “En studentredaktørs mange hatter

  1. Terje Petter Leiros

    Kåra for studentmedvirkning ved UiT er vel litt ymis, kan en si. Ofte virker det som om studentene flest gir seg katta i hva som skjer på universitetet, så lenge kaffen flyter fra kaffebaren og middagen i kantina koster mindre enn en burger på Flyt. Få studenter engasjerer seg i tillitsverv, styre og stell, og det medfører at det fort blir mange verv på de som velger å engasjere seg.

    Erik Iversen problematiserer i dette blogginnlegget en uheldig situasjon, der ansvarlig redaktør for studentavisa Utropia sitter i universitetsstyret så vel som i et sentralt tillitsverv i Norsk studentorganisasjon. Universitetet er på sitt vis et demokrati, både gjennom studentenes demokratisk valgte representanter på flere nivåer så vel som gjennom valget av rektor (dog, det siste kan komme til å endre seg om et par dager.) Et fungerende demokrati fordrer et opplyst elektorat, og de allerede ikke veldig engasjerte studentene finner liten grunn til å bli mer engasjert ved å lese studentavisen.

    Svarene fra redaktør Beldo framstår på meg som en ansvarsfraskrivelse. Jeg jobbet selv for noen år siden på desken i Utropia, og jeg er vel kjent med hvor vanskelig det kan være å finne frivillige til å skrive saker som omhandlet universitetets styre og stell. (Det ble for øvrig atskillig enklere da hr. Iversen begynte å skrive for avisen.) Vi gjorde imidlertid en innsats for å oppmuntre, og om vi ikke fant frivillige til å skrive politiske saker, måtte vi trø til selv.

    Problemet er heller ikke nytt, det er noe vi har vært klar over lenge. Satt på spissen: Utropia gikk i løpet av 2000-tallet fra å være ei politisk vaktbikkje til å bli et kulturmagasin av og for internasjonale studenter. Det er overhodet ikke noe galt med kulturstoff, men en studentavis – unnskyld, et studentmagasin – kan og bør inneholde mer enn konsertanmeldelser.

Legg igjen en kommentar

