Transkribert: Grønn Ungdom mot AUF i Dagsnytt 18

Debatten mellom Emilie Bersaas og Lage Nøst hadde Sigrid Sollund som ordstyrer.

Sollund: Men vi skal ikke slippe temaet helt, for regjeringas planer for olje- og gassutvinning har satt sinnene i kok hos flere av de politiske partienes ungdomsorganisasjoner. Også hos AUF, som sendte ut følgende melding på Twitter:

Sollund: Men, hvis de virkelig mener dette, bør AUF nekte å drive valgkamp for eget moderparti, for Arbeiderpartiets oljepolitikk er så godt som lik den som Høyre og Frp fører, sier du, Lage Nøst, du er talsperson for Grønn Ungdom. Men hvorfor skal AUF la være å drive valgkamp for moderpartiet bare fordi de er uenige på dette punktet?

Nøst: Fordi det punktet de er uenige om, er en av de virkelig viktige spørsmålene i vår tid og for vår framtid. Vi vet at nå har vi ca. fem år på oss før 1,5-gradersmålet i Paris-avtalen vil være blåst, hvis vi fortsetter med den samme utslippstakten globalt som vi har nå. Så det her er ikke liksom et hvilket som helst år, i 2016 så må vi ha et klimavalg, og det jeg ønsker meg da, det er at AUF, med sitt klimaengasjement som jeg beundrer og som jeg tror er oppriktig, jeg ønsker meg at de strømmer ut i gatene, setter ned foten for Arbeiderpartiets oljekåte politikk, og sier «nei, vi har ikke tenkt å drive valgkamp for et parti som vil åpne for enda mer oljeleting i 24. konsesjonsrunde». Det trur jeg kunne satt et skikkelig støkk i Støre og gjengen, og virkelig fått klimapolitikken i Norge inn på et nytt, progressivt spor.

Sollund: Emilie Bersaas, du er nestleder i AUF, og du skal få svare på denne oppfordringen. Men først så må jeg bare spørre deg, siden dere sier at regjeringa går baklengs inn i framtida, hva er egentlig forskjellen på den oljepolitikken som Arbeiderpartiet vil ha, og den som Høyre og Frp går inn for?

Bersaas: Først og fremst så stiller jeg meg litt undrende til kritikken fra Grønn Ungdom. Det er først og fremst fordi AUF og Grønn Ungdom er enige i denne saken…

Sollund: Ja, men det var ikke det jeg spurte om, kan du ikke bare svare på spørsmålet først, så kan du komme til…

Bersaas: Ja, hvis de er opptatt av resultater og de vi ser nå, først og fremst, er at det ikke er Arbeiderpartiet som er i regjering. Det er ikke Arbeiderpartiet som nå lyser ut ny konsesjonsrunde, som åpner opp rekordmange felt, som sløser med oljepengebruken i dårlige tider, som lager, helt riktig, den største utfordringen i vår tid som vi er nødt til å løse, men først og fremst…

Sollund: Så hva er forskjellen på oljepolitikken til Arbeiderpartiet og oljepolitikken til Høyre og Frp egentlig?

Bersaas: Først og fremst kan man jo vise til viktige miljøseire som har vært det siste året, der Arbeiderpartiet har spilt en viktig rolle. Det var å stoppe iskanten, som regjeringen ødela. Der kan Lage rette kritikken mot regjeringen, som brøt samarbeidsavtalen. Så har vi fått gjennomslag for klimalov, vi har fått…

Sollund: Men du svarer ikke på spørsmålet jeg spør om. Jeg tenkte vi skulle ta unna det først.

Bersaas: Men dette er jo svar, for dette er jo ting som Arbeiderpartiet har jobbet gjennom siste året, for eksempel kull ut av oljefondet. Det er viktige seire, som skiller Arbeiderpartiets klima- og miljøpolitikk fra dagens regjering.

Sollund: Jeg tror jeg gir meg. Så til dette med, du er i hvert fall enig i at AUF har et annet standpunkt i mange oljerelaterte spørsmål enn det Arbeiderpartiet har, og så blir dere oppfordret til å vise det gjennom å stille dette ultimatumet her. Hva sier du til det?

Bersaas: Først og fremst, vi driver med politikk for å få gjennomslag. Og den viktigste jobben som ungdomspartiene kan gjøre, det er jo å utfordre moderpartiene. Men der som vi er nå, i den tiden har vært og prosessen, så handler det nå om å gå inn i forhandlinger. Det handler om å mobilisere i egne rekker, og jobbe sammen mot å få det beste vedtaket vi kan få. Og da er det jo litt rart, og ikke minst litt feil av meg å true med en boikott, en streik, som er ganske alvorlig, før vi i det hele tatt har satt oss ned ved et forhandlingsbord. Og det er jo det som jeg stiller meg litt undrende til. Hvis Grønn Ungdom bryr seg så mye om resultatet, så er det litt rart å kritisere de som er enige med en, og den siden av norsk politikk hvor de kan få mest gjennomslag for sin klimapolitikk. De burde begynne å bygge allianser hos oss, som de kan få mye gjennomslag hos, i steden for å rette kritikken mot oss, i steden for klimafiendtlige regjeringen vi har i dag.

Nøst: Altså, Emilie, jeg er ikke uenig i at vi er enige. Det jeg er uenig i, er deres strategi. Og jeg merker meg at viljen til å opponere mot Arbeiderpartiet i AUF, den så ut til å være mye større i 2005 når det gjaldt gratis skolebøker, da deres leder gikk ut og truet med valgkampnekt hvis det ikke ble gratis skolebøker. Jeg mener det her, altså, oljepolitikken til Arbeiderpartiet har mye mer overgripende konsekvenser enn gratis skolebøker, som også er bra. Så poenget er at det virkemidlet har dere brukt før. Hvorfor bruker dere det ikke på vår tids viktigste sak?

Sollund: Det var jo litt før, jeg vet ikke hvilken klasse du gikk i, Bersaas, bare for å høre med deg, Nøst, hvorfor skal AUF la et politikkområde ødelegge for hele valgkampen og potensielt muligheten til å øke sjansene for det regjeringsskiftet som AUF ønsker seg?

Nøst: Fordi det er et av de aller viktigste og overgripende politikkområdene. Oljepolitikken, det er den aller største kilden til klimagassutslipp i Norge. Utslippene fra oljeindustrien har økt med over 80 prosent siden 1990, mens utslippene i Norge har økt med nesten 4 prosent siden 1990. Og ja, jeg er enig i at Arbeiderpartiet ikke styrer nå, men siden 1990 har altså Arbeiderpartiet styrt i 16 av 26 år, mens utslippene har økt. De har ikke endret politikken som førte til den utslippsøkningen, det er den vi er nødt til å ta et oppgjør med.

Sollund: Men da er dere bare rett og slett litt uenige om hvor altoverskyggende denne saken er, da, eller hva, Bersaas?

Bersaas: Når AUF-lederen kan stå på talerstolen på sommerleir på Utøya for over 1000 AUF-ere og si at «vi kommer til å stå hardt på kravet om ingen oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja», så er det et ganske tydelig signal om hvordan vi kommer til å jobbe det neste året. Så hvis jeg var Lage Nøst ville jeg ha konsentrert meg litt mer om hvordan me kunne gå sammen. Men, det som er viktig å få fram også her, Grønn Ungdom stiller seg jo helt på sidelinjen hvis man begynner i den enden av forhandlingene. Det e jo nå vi må jobbe for å få gjennomslag, mobilisere de gode kreftene vi har i Arbeiderpartiet som er enige med oss, for de finnes det mange av. Då kan ikke vi begynne med en valgkampnekt eller en streik, vi er nødt til å finne sammen rundt et forhandlingsbord…

Nøst: Ja, men dere trenger ikke å begynne der…

Bersaas: …og Grønn Ungdom og Miljøpartiet de Grønne, dere har jo helt identiske partiprogrammer, og da e det kanskje ikke så lett å vite så mye om forhandlinger.

Nøst: Jo, men hør her. Okei, det er greit at du vil forhandle, det kan jeg tro dere på. Gjør det da. Og så er spørsmålet: Dersom dere ikke får gjennomslag, og Arbeiderpartiet går til valg på å utlyse nye områder i 24. runde, på å utrede Lofoten, vil dere da nekte å drive valgkamp for dem, eller kommer dere til å fortsette å dra ut på skoler og fortelle ungdom å stemme på Arbeiderpartiet?

Bersaas: En av de aller viktigaste grunnene til at jeg valgte AUF og valgte Arbeiderpartiet, var fordi at det er noen verdier som eg tror på. Det handler både om en klimapolitikk, men det handle også om veldig mange andre politiske områder. Og det kanskje er det største skillet, opplever jeg, mellom oss og Grønn Ungdom, er at vi møtes her i dette studioet for å snakke om andre politiske saker som er viktige for oss. Så en sak kommer til å være viktig for oss det neste året, men vi driver politikk fordi vi tror på et Norge som skal bli mer rettferdig og rødere.

Sollund: Og da blir konklusjonen at selv om dere ikke vinner frem i Arbeiderpartiet så kommer dere fortsatt til å be unge, miljøbevisste velgere om å stemme på moderpartiet? (stillhet) Falt du ut, eller?

Bersås: Der var jeg tilbake, beklager, litt tekniske ting fra Stavanger…

Sollund: Kan vi konkludere helt på slutten her, at selv om dere ikke vinner frem i Arbeiderpartiet så vil dere drive valgkamp for dem…

Bersaas: En av de viktigste måtene som AUF kan få gjennomslag på, er jo hvis Arbeiderpartiet er i regjering. Og det vil aldri være et mål for et ungdomsparti å være 100 % enig med moderpartiet, for da har vi jo utlyst vår rolle…

Nøst: Men det er et mål for et ungdomsparti at vi får kuttet utslipp og omstilt oss…

Bersaas: …eneste måten vi kan sørge for å få gjennomslag, er at de sitter i regjeringskontorene og vi kan banke på døren.

Sollund: Dere ble ikke enige, men tusen takk for at dere kom og tok debatten i alle fall, Emilie Bersaas fra AUF og Lage Nøst fra Grønn Ungdom.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

