Best of dax18 (uke 2016/23)

Der det tenkes likt, tenkes det lite.
Ukens aforisme. (Audun Lysbakken/SV om norske politikeres mentalitet rundt Afghanistan-krigen)

E18
S: I byrådserklæringen står det blant annet at veikapasiteten ikke skal økes. «Det betyr at det ikke skal bygges én meter ekstra vei eller legges mer asfalt», sa du til NRK den 21. oktober i fjor. I dag ble det klart at en 1500 meter lang utvidelse av E18 fra Lysaker til Strand i Bærum skal stå ferdig i 2023. Hvordan kan du forsvare det?
B: Det stemmer, og det er en veldig nedskalert versjon av det som var planlagt…
S: Men det er løftebrudd fra din side?
B: Det var jo en spissformulering fra min side.
Da vet vi det. (Lan Marie Nguyen Berg/MDG mot Sigrid Sollund)

Panama Papers
Det er vel demokratiske steder, der, på Bermuda, er sorte sammen med de hvite, harmoni, demokrati.
En annerledes tolkning av Ebony and Ivory. (Herbjørn Hansson/reder Nordic-American Tankers Limited)

Jeg er blitt forsøkt bestukket to ganger i mitt liv. Begge gangene var i Norge. Det var en som ville gi meg en robåt. Jeg sa «Jeg er ubestikkelig, og jeg har robåt.» Og så var det en som ville gi meg et kjøleskap, og jeg sa «Jeg er ubestikkelig.»
Men kjøleskap, hadde han det fra før? (Hansson)

Du har vært, med noen år(s unntak), byråkrat hele livet, ikke at det er noe galt i det.
You say it like it’s a bad thing. (Hansson. Igjen. Her om Hans Christian Holte/skattedirektør)

Personvalg
S: Det kan jo også oppnå at de aller beste ikke gidder å stille seg lagelig til for hogg, at de ikke gidder å la seg nominere på toppen av lista fordi det bare er en risiko for at de blir skjøvet ut.
R: Men veit du kva, Fredrik Solvang, viss dei aller beste ikkje har lyst til å stille til valg og la veljarane faktisk bedømme dei ut fra sine egenskapar og sin dyktighet, då trur eg ikkje det er dei aller beste.
T: Men det er et godt poeng som programlederen har her.
S: Det synes jeg også.
God stemning i studio. (Fredrik Solvang, Sveinung Rotevatn/Venstre og Helge Thorheim/FRP)

Kongehuset og statsbudsjettet
Jeg synes det norske folk får veldig mye både for bevilgningene til apanasje og Det kongelige hoff.
Michael Tetzschner/Høyre

T: Vi kan ikke forholde oss til denne kontoføringsdebatten nå med tanke på en avvikling [av kongehuset].
Solvang: Hvorfor ikke?
T: Nei, for det måtte jo være hvis kommer til at pressestøtten skal avvikles, skulle man gå inn hos Dagbladet og se hvordan det, altså, det vil jo være…
R: Vi har ikke pressestøtte.
T: Har dere ikke? Gleder meg.
R: Jeg synes det er veldig sjarmerende at en stortingspolitiker begynner å snakke om pressestøtten med en gang man…
T: Nei, vi snakker om offentlige midler og hva de brukes til.
Faktasjekk live. (Tetzschner og Geir Ramnefjell/sjefredaktør Dagbladet)

S: Bare før jeg glemmer det, hvorfor ville du ikke møte i debatt, nå når han [Ramnefjell] tok opp det på tampen her?
H: Nei, det er vanskelig for oss som jobber på hoffet å delta i en monarkidebatt, og delta i en debatt, og det jeg kan gjøre er å forsøke å bidra til å skape litt mer klarhet, litt mer kunnskap om hvordan dette faktisk er, men å sitte og debattere med en journalist, det er ikke vår jobb å diskutere om vi skal ha et monarki eller ikke, og det er jo egentlig agendaen.
S: Slik du tolker den.
H: Ja, slik jeg tolker den, og veldig tydelig på lederplass.
De ville ikke møte i debatt, men å komme med egne tolkninger uten at motparten kan bemøte dem, det går bra. (Marianne Hagen/kommunikasjonssjef Slottet)

S: Hvorfor ikke bare føre «det var en tur til en privat fest, det var en tur til en offentlig fest, det var plenklipping på Kongsseteren, det var plenklipping ved Slottet».
H: Det er fordi vi har stor respekt for skattebetalerne. Vi tror vi ville brukt mye mer ressurser om vi skulle sitte time for time og se hvor vi har folk. Hvis jeg sitter på Mågerød og jobber sammen med Kongen for en pressemelding, er jeg da på privat, er jeg på offisielt, hvor er vi hen da. Det blir utrolig kompliserte dragninger rundt dette.

H: Derfor [for å forhindre sammenblanding av offentlige og private midler til kongehuset] har vi ti eller elleve ulike regnskaper som er revisorgodkjente, som legges frem.
Timelister er vanskelige, men ti eller elleve regnskap er langt enklere. (Hagen – igjen)

Bilismen
E: Jeg tror at for den som bor i Kirkeveien så er det ganske et fett om den kjører på diesel, bensin eller el, for det er bråk og støy, og den tar plass, og den er trafikkfarlig, og den ødelegger for bylivet uansett.
H: Så forurensing betyr ingenting?
E: I en klimasammenheng betyr det noe, men i en bylivsammenheng så betyr det veldig, veldig lite.
Det var dette med svevestøv og NOx og sånn, da. (Marius Holm/Zero og Ulrik Eriksen/journalist)

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

