Fylkesordførere og fylkesvaraordførere

I går hørte jeg på Dagsnytt 18 og undret meg. Vi kom til et innslag der det skulle diskuteres politikerlønninger i Troms fylkeskommune og der et utvalg nedsatt av fylkestinget anbefaler å kutte i politikernes godtgjørelser.

Det jeg stusset over, var da programlederen plutselig sa at fylkesvaraordføreren tjener like mye som fylkesordføreren. «Gjør hun virkelig det?» spurte jeg meg selv. Følgende ordveksling fant sted:

Fredrik Solvang: Irene Dahl, du er fylkesvaraordfører i Troms for Venstre. Som jeg sa her, du tjener faktisk like mye som din sjef, fylkesordføreren. Ta det først: Hvorfor det?
Irene Dahl: Nei, altså, dette må jo presiseres. For det fylkesvaraordførervervet er jo beregnet til å ha en arbeidsmengde tilsvarende 10 prosent av fylkesordføreren, og således er også godtgjørelsen 10 prosent.
Fredrik Solvang: Ja, det skjønner jeg, men kan du bekrefte at du har samme årslønn som han?
Irene Dahl: 10 prosent er dette vervet godtgjort med av fylkesordførerens årlige godtgjørelse.
Fredrik Solvang: Så da bekreftet du det jeg sa.

Jeg måtte fyre avgårde en e-post til redaksjonen og spørre om kilden for at fylkesordfører og fylkesvaraordfører har samme årslønn. Svaret jeg fikk senere på kvelden var følgende: «Fylkesvaraordføreren i Troms tjener nøyaktig det samme som stortingsrepresentantene og fylkesordføreren. Hun har en 10 prosentsstilling, så hun har 1/10 av full lønn.»

Jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker at når noen sier at A har samme årslønn som B, så betyr det at de får like mye utbetalt ved årets slutt. Jeg tror (uten at jeg har vært inne i hans hode) at Skjalg Fjellheim gjorde samme tolkning da hans reaksjon var følgende:

Fredrik Solvang: Hva gjør fylkesvaraordføreren da?
Skjalg Fjellheim: Fylkesvaraordføreren blir vel da en slags vara-seremonimester i Troms, kanskje, vi får høre.
Fredrik Solvang: Hun tjener like mye.
Skjalg Fjellheim: Ja, det er jo i så fall oppsiktsvekkende hvis lønna til fylkesvaraordføreren er like høy.

Men: Er det oppsiktsvekkende at en fylkesvaraordfører får en viss andel av fylkesordførerens faste årlige godtgjørelse? Etter å ha sjekket med 16 av 18 fylkeskommuners godtgjøringsreglement for politikere er svaret: Nei. I Troms og åtte andre fylker tjener varaordføreren en andel av ordførerens lønn. I fem fylker tjener varaordføreren en lavere andel av samme grunnlag som ordføreren (fylkesrådenes lønn, fylkesrådslederens lønn, «basisgodtgjørelse»). Strengt tatt er det bare i Hordaland og Møre og Romsdal som de to er helt frikoblet.

Fire fylkeskommuner har parlamentarisk styreform. Jeg synes personlig fylkesparlamentarisme er tullete. Men hvis man sammenligner fylkesvaraordførerens lønn i de fire fylkene: Hedmark, Nord-Trøndelag, Nordland og Troms, tjener faktisk varaordførerne i Hedmark og Nord-Trøndelag langt mer enn i Troms. I Nordland og Troms tjener varaordførererne minst (i Nordland 6,4 % av statsrådenes lønn, i Troms 7,2 % av statsrådenes lønn). I Nord-Trøndelag tjener fylkesvaraordføreren 30 % av en fylkesråds lønn (tilsammen over 200.000 kroner), og i Hedmark 25 % av fylkesrådslederens lønn (tilsammen 221.373 kroner). I Troms tjener fylkesvaraordføreren ca 88.000 pluss vikarlønn i maks én måned mens fylkesordføreren har sommerferie (tilsammen inntil ca. 160.000 kroner).

Jeg tror med fordel godtgjøringen til politikere burde vært gjennomgått i hele fylkeskommunal sektor. Dóg tror jeg det hadde vært mer interessant hvis fylkesordføreren fikk forklare hvorfor han selv fortjener å tjene 800.000 kroner i året enn hvorfor hans varaordfører fortjener å tjene 88.000 kroner. Det er tross alt ikke nok til å forsørge seg som heltidspolitiker. Og jeg vil mene at man ikke kan si at en varaordfører tjener «nøyaktig like mye» som en statsråd hvis hun får utbetalt 88.000 kroner i året. Alternativet til godtgjøringsreglementet hadde selvfølgelig vært å ikke skrive ut «10 % av fylkesordførers lønn» men bare skrive «88.000 kroner» direkte. Men godtgjøringen ville vært akkurat den samme, så praktisk effekt ville det ikke hatt.

Til protokollen: Jeg har sittet i samme styre som den nye fylkesvaraordføreren i Troms siden januar 2014 og tok i mars 2014 over som leder for Venstres partilag i Tromsø etter henne. Jeg var også kandidat ved fylkestingsvalget i Troms for Venstre (dóg som 33. kandidat), og var med og hjalp valgkampen da Irene Dahl var stortingskandidat for Venstre i stortingsvalget 2013.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Fylkesordførere og fylkesvaraordførere

  1. Gledere meg til NRK skal konfrontere ansvarlige politikere med at en vararepresentant til Stortinget får samme lønn pr. oppmøte som en fast møtende representant. Sånn kan vi jo ikke ha det.

Legg igjen en kommentar

