E18 er mer enn bare Oslo

Det er et tegn på at klima, miljø og byutvikling står høyt i kurs hos velgerne at E18 har blitt en så het potet i høstens kommunevalg. Sammen med forslaget om eiendomsskatt i Oslo er det få andre saker fra hovedstaden som diskuteres flittigere i medier med to uker igjen til valgdagen.

Men det er noe som mangler, føles det som. Dagbladet hadde en debatt med Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og Guri Melby (V) som utelukkende kom å handle om E18-prosjektet i Vestkorridoren. For en uke siden erklærte MDG at de ville felle ethvert byråd i Oslo som bygger ut E18 med økt kapasitet («skrote E18-utbyggingen»), og
20. august i år debatterte Marianne Borgen, SVs førstekandidat i Oslo, mot Nikolai Astrup, leder for Oslo Høyre i NRKs Dagsnytt 18. SV kom med samme forslag som MDG i Bærum har foreslått: Ett kollektivfelt, ett felt for kjøretøy drevet med fornybart drivstoff, og ett felt for kjøretøy drevet med fossilt drivstoff. Et spørsmål Borgen fikk i den debatten var høyinteressant:

– Hvordan skal du få med deg kommunene rundt Oslo på det, når de har betalt bompenger i årevis, for eksempel for kollektivtrafikk i Oslo, mot å få denne veien?

Oslopakke 3 er et bredt forlik der både Oslo og Akershus er blitt enige om prioritering av samferdselsprosjekter. Etter bystyrets høringsuttalelse om at ny E18 ikke må føre til økt kapasitet, er det blitt relativt åpenbart at det ikke er Oslo-politikerne som har prioritert ny E18 høyt. Det er Akershus, og særlig i Vestregionen (Asker og Bærum). Er det i det hele tatt noen overraskelse at mennesker i Asker og Bærum kanskje ikke ønsker å bruke E18 som lokalvei i nærområdet? E18 er ingen liten veistrekning, det er en europavei for det meste av trafikk vestover fra hovedstaden ut forbi Asker og Bærum til Drammen, Buskerud, Vestfold og videre.

Borgens svar i radiodebatten var følgende:

– Jeg har tro på at folk også i Akershus etter hvert ser at det vi holder på å gjøre med E18 vestover og Vestkorridoren, er helsefarlig.
(Programlederen): – Men det er ingen av politikerne som har innsett det så langt?
– Nei, men jeg har fortsatt tro på at med god informasjon, så vil folk forstå at hvis du skal bygge fremtidens byer og byregioner, så er det satsing på kollektivtrafikk, på fremkommelighet, på tog, t-bane og busser som er det klokeste.

Så hva sier Lene Conradi, ordfører i Asker, eller Lisbeth Hammer Krog, ordfører i Bærum, til forslaget om å gå ned til ett bilfelt og to kollektivfelt (fremmet av MDG i Aftenposten 13. august)? I Aftenposten var de tydelige på at de fortsatt står for E18-planene som nå står. For en uke siden skrev Arbeiderpartiets ordførerkandidater i Asker, Bærum og tre stortingsrepresentanter fra Asker og Bærum er «grunnleggende positiv til ny E18». Frp har skrevet at de er garantister for ny E18, likeså Akershus Høyre. «Det blir ingen Oslopakke 3 uten ny E18» sa fylkesordfører Anette Solli fra Høyre i slutten av juli da hun hadde Høyres transportkomitéfraksjon på besøk.

Sånn sett blir bildet skjevt når E18 av en del riksmedier behandles som en lokal Oslo-sak. Transportpakken som skal gå med til å finansiere nye prosjekter i Oslo, som ny t-banetunnel eller ny Ahus-bane, er avhengig av at Oslo og Akershus blir enige. Så, når dagens Dagblad-debatt stort sett handlet om hvordan Oslo skal stille seg til det nye prosjektet, hvorfor kom ingen fra Akershus? Når møter noen fra Oslo noen fra Akershus i debatt? Og når kommer det store spørsmålet jeg enda venter på til Oslo-politikere som vil skrote utbyggingen: «Hvordan skal du få med deg Akershus fylkesting på å bygge sentrumstunnel fremfor ny E18?»

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s