Om Lånekassens bokontroll

Universitas skriver i dag om Thomas Engstrøm, en osloværing som var på utveksling i Singapore i 2014 og til vanlig studerer ved NTNU i Trondheim. Engstrøm er en av de 50 000 som er plukket ut i kontroll av Lånekassen, for å avdekke om de har jukset seg til borteboerstipend.

Eller, jeg burde ikke bruke ordet «de». Jeg burde si «vi». Jeg er også plukket ut. Selv om mine foreldre bor 1150 km unna (jeg studerer og er folkeregistrert i Tromsø kommune, mine foreldre bor i Trondheim kommune).

På Lånekassens egne nettsider står det at «alle studenter som har oppgitt at de var borteboere, men som studerte så nær foreldrene sine at de kunne ha bodd hjemme» er målgruppen for utvalget. Jeg vet ikke hvilke parametre Lånekassen har brukt for å finne frem til sitt utvalg, men det er litt vanskelig å tro på at ordet «nær» omfatter en avstand på ca 16 timer med bil eller 2 timer med fly. Og det er enda vanskeligere å tro på at Singapore er «nært» Oslo som i Engstrøms tilfelle. Jeg kjenner en student fra Italia som er plukket ut til tilfeldig kontroll, mens jeg kjenner flere fra Nordland fylke som ikke er det.

En skulle nesten tro at Lånekassen bare sier at kontrollen foretas blant de som bor «nært» foreldrene sine, mens utvalget i virkeligheten er helt tilfeldig valgt. Det er den hypotesen jeg har gått rundt med siden mandag i forrige uke.

I Universitas i dag sier Liv Simonsen i Lånekassen derimot at «utgangspunktet er studentens folkeregistrerte adresse og lærerstedets adresse«, og avisen skriver at de som undersøkes er «studenter hvis folkeregisterte adresse er i nærheten av studiestedet«. Det er jo noe annet enn det Lånekassen selv skriver på sine nettsider:

«Vi gjennomfører en bokontroll blant alle studenter som har oppgitt at de var borteboere, men som studerte så nær foreldrene sine at de kunne ha bodd hjemme. Det er bare de som får brev fra oss som må dokumentere at de har bodd borte.

De fleste studenter er registrert i Folkeregisteret på foreldrenes adresse, og vi la derfor avstanden mellom den folkeregistrerte adressen og lærestedets adresse til grunn når vi plukket ut studenter til kontroll. Også studenter som har meldt flytting gjennom Folkeregisteret er med i kontrollen.»

Kristian Myhre, velferds- og likestillingsansvarlig i NSO, skrev i dag på Twitter at han vil følge opp saken om bokontroll i Lånekassens styre i morgen (29. januar). Det tror jeg er en bra ting. Ikke minst for fremtidige kontrollers del. Personlig er det bare bra at Lånekassen sjekker hvem som svindler og hvem som ikke gjør det. Men åpenhet rundt hvilke kriterier man legger til grunn for utvalget er vel så viktig.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

