En virkelighetssjekk

Før jeg dro hjem fra jule- og nyttårsferie i januar 2014 leste jeg Byavisa, en gratisavis som distribueres i Trondheim. I første utgave for 2014, på side 2, intervjuet avisen «helhetsterapeut» Rachel Willmann ved Alternative Trondheim for å se hva hun kunne spå om 2014. «Jeg liker å gå inn i energien skikkelig slik at jeg får best mulig bilde av hva som forventes. Det har jeg ikke fått gjort her, men har gitt et så godt bilde som mulig under de forutsetningene jeg hadde», sa hun da. Nå er det 31. desember 2014 (innlegget publiseres med vel seks timer igjen til vi går inn i 2015 norsk tid), og kanskje på tide å summere opp.

Byavisa: Vinner Rosenborg serien i 2014?
RW: Nei, kanskje tredjeplass.
– FASIT: Rosenborg ble nr. 2 med 60 poeng, to poeng foran Odd på tredjeplass (og 18 poeng bak vinnerne Molde).

Byavisa: Vil Northug vinne OL-gull i Sotsji?
RW: Når jeg tenker på Northug, så får jeg opp tallet 2. Det er usikkert om han vil få en andreplass eller to førsteplasser. Jeg «ser» at han står øverst på pallen, så da mener jeg at det er to førsteplasser.
– FASIT: Northug ble nummer 17 og 18 individuelt, røk ut i semifinalen i sprint individuelt, ble nummer fire i lagsprint og i stafetten. Northug tok ingen medaljer i Sotsji.

Byavisa: Vil Jørgen Graabak ta OL gull i Sotsji?
RW: Nei!
– FASIT: Jørgen Graabak vant gull individuelt og gull i lagkonkurransen (med bl.a. Magnus Moan fra Byåsen).

Byavisa: Hvordan blir vinteren i Trøndelag?
RW: Den vil fortsette en god stund slik den er nå, hvilket jeg er glad for. Jeg får følelsen av kulde mot slutten av januar, begynnelsen av februar. Tror ikke det blir så langvarig, og i alle fall ikke slik det var i fjor.
– FASIT: I hele januar var det minusgrader i Trondheim, med et overslag til plussgrader i februar. «En av de mest snøfattige vintre siden 1958», meldte NVE i februar. «Veldig spesielt og uvanlig», sa Erling Rygg i Meteorologisk Institutt til NRK i samme måned.

Byavisa: Hva med påskeværet?
RW: Første del av påsken blir det sol, og midt i påsken får jeg opp gråvær.
– FASIT: I Trondheim var det gråvær og regnbyger i hele påskeperioden (fra palmesøndag 13. april til 2. påskedag 21. april 2014).

Byavisa: Hva slags sommervær kan vi forvente i 2014?
RW: Vi husker vel alle hvor kald juni måned var i 2013. Kanskje vi får oppleve en sommerlig juni i år. Et ganske klassisk svar, men jeg får at det blir ganske ustabilt, og tror at det blir mange gråværsdager. Midten av juni blir det en lengre finværsperiode, og det er motsetningen til 2013.
– FASIT: I midten av juni var det regnbyger i Trondheim. I begynnelsen av juni var det varmere enn normalt, før temperaturen snudde og ble lavere enn normalt i midten-slutten av juni. Fra juli og utover ble det varmere igjen. «Trøndelag fikk 3 til 4 grader over normalen. Dette er veldig mye», sa statsmeteorolog Stein Kristiansen til NRK i september. «Ingen nålevende har opplevd en varmere juli måned», meldte NRK samtidig.

Byavisa: Vil Trøndelag oppleve flere naturkatastrofer som flom og jordras i 2014? Andre katastrofer?
RW: Klarer ikke å få opp noen store katastrofer hvor det går menneskeliv. Små steinras kanskje, men ikke noe alvorlig.
– FASIT: 27. januar 2014 startet Norges hittil største skogbrann som pågikk i flere dager i Flatanger i Nord-Trøndelag. Ingen menneskeliv gikk tapt, men omtrent 60 bygninger ble skadet eller ødelagt og erstatningsbeløpet ble på over hundre millioner kroner.

Byavisa: Hva kommer opp av tanker og bilder når du «ser» mot 2014?
RW: Jeg kjenner at vi som mennesker glir mer fra hverandre. Jeg får opp at vi skal gi hverandre gode ord, og «se» hverandre bedre enn det vi gjorde i 2013. Vi skal ikke være så kritiske, men heller gi hverandre ros og godhet. Spesielt til barna våre. Det er så utrolig mange barn og ungdommer som sliter psykisk, og jeg ønsker at vi voksne skal være med å gi dem et løft slik at de kan føle seg bedre.
– Vanskelig å gi noen fasit her, bortsett fra at fokus på psykisk helse har økt (slik det også har gjort de siste årene før 2014). Uansett er spådommen ikke særlig djerv med tanke på utviklingen i samfunnet de siste årene.

Byavisa: Hva blir de viktigste sosiale trendene i 2014?
RW: Jeg ser at Facebook kommer til å bety enda mer for folk flest, og selv om mange er lei, må man være der for å følge trender også videre. Det er nærmere en milliard som er på Facebook, og Mark Zuckerberg har stor innflytelse. Men, jeg ser også at han vil få seg smekk eller to i media det kommende året. Han vil gjøre et par «feil» som ikke blir godkjent av folk flest. Tror kanskje han vil innføre flere «betalingsordninger» som ikke vil falle i god jord.
– FASIT: Det har kommet avsløringer om Facebook i 2014, for eksempel rundt eksperimentet der nyhetsstrømmer ble manipulert for å se om brukernes humør ble påvirket, og om endringene i brukervilkårene i høst/vinter. Alle gjør feil, også Facebook (så ikke heller her noen modig gjetning). Noen betalingsordninger har Facebook (ennå) ikke innført. I juni meldte kampanje om tall fra TNS Gallup som viste at «Facebook foreløpig har nådd toppen i Norge». Antall brukere av andre tjenester har økt kraftig, bl.a. Snapchat. En av de sosiale trendene i 2014 har egentlig vært at flere bruker andre tjenester enn Facebook (selv om undertegnede personlig holder seg til FB, Twitter og bloggen).

Jeg tror ikke på spådommer. Det er kanskje greit å si. Men skal en oppsummere, finner en følgende fra oppslaget til Byavisa: De spørsmålene der svarene er klarest og mest etterprøvbare, der er også spådommene feil. Der de er mer åpne og mindre etterprøvbare, der kan de være mer riktige (og mer selvfølgelige, selvsagt). 31. desember vil jeg slå fast: Denne seansen slo ikke inn.

Jeg vet ikke om Byavisa planlegger flere stunt med alternativbehandlere som kommer med spådommer. Mitt hete tips er: Helst ikke. Det gjelder også dere andre som tenker tanken.

Kilder
YR.no, detaljert statistikk for Trondheim, Trondheim (http://www.yr.no/sted/Norge/Sør-Trøndelag/Trondheim/Trondheim/detaljert_statistikk.html)
Vinteren som aldri kom, NRK Trøndelag, 14. februar 2014 (http://www.nrk.no/trondelag/vinteren-som-aldri-kom-1.11540248)
– Facebooks dominerende posisjon er truet, Kampanje, 20. juni 2014 (http://kampanje.com/medier/juni-2014/-facebook-dominerende-posisjon-er-truet/)

Legg igjen en kommentar

Filed under Journalistikk, Mediekritikk, Uncategorized

Legg igjen en kommentar

