Hvorfor?

Debatten om sametingsavtalen raser. I dag kom det nyeste bidraget til debatten – i form av et leserinnlegg signert Bodil Ridderseth Larsen (H) i iTromsø og Nordlys samtidig.

15. juni 2011 vedtok kommunestyret i Tromsø å sende en søknad om å innlemme kommunen i det samiske språkforvaltningsområdet. Det skapte (og hadde allerede rundt årsskiftet skapt) en debatt som varte i månedsvis – og særlig toppet seg på høsten 2011 da søknaden etter valget ble trukket og de borgerlige vant frem.

Debatten har også rast denne vårvinteren i Tromsø – denne gang med Frp på barrikadene. Så begynte det også å dukke opp kritiske røster fra Høyre – flere kommunestyrerepresentanter har erklært at de vil stemme mot avtalen. Frp har klagd på manglende informasjon, på uklar finansiering, ja på det meste. Frp har ennå ikke svart på hvordan de vil arbeide for å sikre samisk språk og kultur i kommunen, og jeg tviler på at jeg får noe godt svar.

I sitt innlegg anklager Ridderseth Larsen blant annet Jens Johan Hjort og Jonas Stein for å ha lagd en blåkopi av Arbeiderpartiets avtale. Denne avtalen kan jeg ikke huske å ha fått med meg, men jeg registrerer at kommunestyret vedtok en «Handlingsplan for samisk språk» samtidig som søknaden ble sendt. I samarbeidsavtalen legges det også opp til at en slik handlingsplan skal lages. Men det er jo fortsatt ikke det samme dokumentet vi snakker om. Ridderseth Larsen må gjerne forklare meg, som jusstudent, hvordan avtalens innhold bryter med «FN-erklæringer og FN-konvensjonen om menneskerettigheter og diskriminering».

Så er spørsmålet: Er det dårlig? Er det dårlig å legge opp til at samiske barn får opplæring i samisk språk og kultur på skolen? Er det dårlig at samiskspråklige innbyggere kan få tilgjengelig informasjon fra kommunen på samisk? Jeg mener nei, men det er det åpenbart ikke enstemmighet rundt.

Ridderseth Larsen skriver derimot at Hjort og Stein gleder seg til at Tromsø og Sametinget skal «etnifisere offentlig politikk og forvaltning i Tromsø kommune». At en kommunestyrerepresentant kan påstå dette er grovt. Jeg mener det er direkte uverdig å omtale dette som en form for etnisk konspirasjon. Hvis det er dette nivået vi skal legge oss på, nærmer vi oss 2011 igjen, og jeg vil for alt i verden ikke tilbake dit. Det var et lavmål, det forpestet det offentlige ordskiftet. Jeg synes Bodil Ridderseth Larsen bør skamme seg over å ha skrevet noe slikt.

Jeg er glad for at styret i Tromsø Venstre enstemmig (ja, jeg stemte også for) har vedtatt å stille seg bak avtalen. Vi er det eneste byrådspartiet som tydelig har sagt ja, og det er jeg glad for. Noen må faktisk gjøre dette. Og noen må stå opp og si at dette ikker er greit å si, dette debattklimaet må vi få slutt på. Det bare forpester, forsurer og ødelegger. Jeg trodde vi var enige om at det var dumt, jeg.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

