Fylkeskommune og fylkestrafikk

Jeg er smått imponert over Troms Fylkestrafikk (TFT). Det vil si, at de greide å svare på min e-post etter kun to dager. Siste henvendelse har de ennå ikke besvart selv om det har gått fire måneder (dette er helt sant).

Nuvel, det betyr at jeg har i min besittelse en kopi av den mye omtalte kuttlisten til TFT. Styret foreslår å kutte 38,4 millioner i 2013 for å veie opp for et kumulert stort underskudd, nærmere 40 millioner i løpet av 2011 og 2012. Ifølge styrets egen redegjørelse «har TFT en permanent ubalanse på driften med 16 mill. kr. Driften må derfor tas ned med minst 16 mill. kr.» Dette er stygge saker. Det er mye kollektivtrafikk som forsvinner med disse 38 millionene. Listen over steder det kan kuttes er lang, og særlig er det ferger og hurtigbåter som blir lidende. Av de 38 millionene som skal kuttes er 24 på disse transportslagene, det er 67 % av kuttene. Reaksjonene fra nordfylket og sørfylket var utelukkende negative i NRK Nordnytt, og Ibestad-ordføreren ga samme beskjed til Nordlys. Dette er slettes ikke populært.

Det jeg har større kunnskap om, er tilbudet på buss i Tromsø. Min egen hjemrute, 42, rammes relativt lite og tromsøpassasjerene kommer stort sett helskinnet ut sammenlignet med fergepassasjerene i sør, midt og nord. Noen ting er derimot dårlige. 200 000 skal spares på å kutte ut venterom på Storslett og i Giæverbukta. I Giæverbukta, en bussterminal uten terminalbygg, trengs det et sted en kan varme seg. Det har jeg gang på gang erfart med bytte fra 34 til 42 der. Det blåser mye, og leskurene er ikke i seg selv gode nok. Man skal ikke måtte gå til et kjøpesenter som er nattestengt (K1). I tillegg forventer de innsparing på 1 million på bytte av terminal i Harstad. I dag er havneterminalen kombinert for både buss- og båtpassasjerer. Dette har bl.a. kvæfjærdinger klagd på, og jeg har sympati for dem. Jeg vil se et holdbart alternativ før jeg kan støtte den omleggingen. Begge disse to tiltakene skjer etter planen 1. juli 2013. Det håper jeg selv inderlig ikke.

På Troms fylkeskommunes (TFK) nettsider står det at fylkeskommunen bestiller og finansierer tjenestene til TFT – drift av kollektivtrafikk og ansvar for kontrakter med underentreprenører og utførere. Dette «gjennom ramme- og leveranseavtale». Hvordan TFK har kunnet la det skure og gå uten å ta noen grep, med viten om den ikke særlig gode økonomiske situasjonen, er for meg ukjent. Men styret skriver noe interessant i sin protokoll:

«Styret finner det lite tilfredsstillende at man får bestillinger gjennom leveranseavtalen som det ikke er budsjettmidler til. Leveranseavtalen for 2013 er derfor heller ikke signert.»

Leveranseavtalen er altså mellom TFK og TFT. Og her sier TFT rett ut at TFKs krav til rutetilbudet ikke følges av nok penger. Det er i seg selv oppsiktsvekkende. «There’s no such thing as a free lunch», heter det jo. Det må også gjelde samferdsel og kollektivtrafikk.

Jeg kan ikke vite hvor mye som manglet på fylkeskommunens finansiering. Men i denne situasjonen, der økonomien er skrantende, er det galskap å kreve tilbud og ikke skyte til nok finansiering. Det er oppskriften på enda større underskudd, og enda større problemer. Og hvis det permanente driftsunderskuddet er på 16 mill. er det noe fryktelig galt her. En skal ikke se bort fra at deler av problemet er underfinansiering fra TFKs side. Og ei heller at fylkeskommunens fadeser hva gjelder anbud på hurtigbåter og busser har skremt bort passasjerer fra kollektivtrafikken i Troms.

Pilene peker tilbake på fylkeskommune og fylkesråd. Igjen. Frp har varslet mistillit mot fylkesrådet på bakgrunn av dette. Jeg er ganske varsom med sånt, det er bare i de alvorligste tilfeller det skal brukes. Men nå støtter jeg det. Ja, jeg sier ja til mistillit mot fylkesrådet i Troms. Vi trenger noen som tar det politiske ansvaret for det som dag for dag blir en mer og mer absurd tilstand i kollektivtrafikken i Troms. Det ser det ikke ut til at dagens fylkesråd gjør.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

