En liten kommentar

De siste dagene har to videoklipp av Nobina-busser gått Norge rundt. Som tromsøværing mesteparten av året er jeg i store deler oppgitt over Nobina og deres busstilbud. Allerede vinteren 2011/2012, da Nobina vant anbudet på busstrafikk i Troms fylke, ble det hørt advarselsstemmer i det offentlige ordskiftet. Kjettinger kunne ikke monteres på de nye hybridbussene som skulle tilfredsstille kravene til miljøvennlig kollektivtransport. Man kan trygt si at noe ikke gikk helt som det skulle. Miljø-faktorene i anbudskonkurransene til Troms fylkeskommune har ikke gått helt etter planen. Hurtigbåtene fungerer bedre nå, men det er et illevarslende tegn når en av båtene på sin jomfruseilas fra verftet forliser utenfor Vestlandet. Jeg var glad da hybridbussene kom til Tromsø, for det ville bety en forbedring både kvalitetsmessig og miljømessig. Kvaliteten vinterstid er det så som så med, om miljøeffektene er positive vites ikke. Hvor mange busspassasjerer som har latt Tromskortet ligge i skrivebordsskuffen hjemme og tatt bilen, skulle jeg gjerne likt å vite.

Nå skal det sies at å skylde på manglende kjettinger ikke nødvendigvis er den beste måten å avreagere på. 13. mars 2012 påpekte Nilssen at med kjettinger må farten begrenses til 30-40 km/t. Det får dem i hvert fall ikke til å holde rutetidene. Etter å ha sittet på med en hybridbuss på rute 42 ut mot Kvaløya, som hadde kjettinger på, kan jeg delvis forstå hvorfor det ikke var meningen å faktisk ha dem på. Passasjerkomforten er sterkt redusert. Det slo og skrapte, og støyet fra hjulkassene. Mulig at sjåføren holdt altfor høy hastighet, men det var i hvert fall ingen behagelig busstur.

Noe må gjøres. Siden februar 2012 har det vært sju hendelser der busser i Tromsø har sklidd og kollidert med andre busser, lastebiler eller personbiler eller vært involvert i nestenulykker. Som i går. Ofte har resultatet vært en påpekning om «bedre interne tiltak», mer brøyting og kritikk av Tromsø kommune og en vennlig garanti om at «alt er i orden». Vi snakker ikke lenger om innkjøringsproblemer. Det kan ikke være sånn at busspassasjerer i Norges sjuende folkerikeste kommune (og største til areal) skal være redde for å havne i ulykker hvis de prøver seg på kollektivtransport. Det er faktisk uakseptabelt.

Her er noen artige klipp fra nyhetsarkivet Retriever. Les og le. Eller gråt. Velg selv.

«- Det er et lite minus med at det er trangere å montere kjetting, men samlet sett er dette et fantastisk løft for bytrafikken. Dette er ikke noe eksperiment.» (driftssjef Magnar Nilssen til Nordlys 25. januar 2012)

«- Vi ser utelukkende positivt på de nye bussene, og jeg avviser snakket om at dette kan bli en ny samferdselsskandale for fylkeskommunen. Det blir det garantert ikke. Byens busser vil være bedre rustet enn noen gang, konkluderer Nilssen.» (iTromsø 27. januar 2012)

«Det har også blitt stilt spørsmål ved hvordan busser med begrenset mulighet for bruk av kjetting ville klare seg på vinterføret her i nord. I morgentimene tirsdag kom det noen svar. En av de nye bussene brukte flere forsøk på å komme seg opp bakken i Fredrik Langes gate, mot Kongsbakken.» (Nordlys 15. februar 2012)

«- Det at vi skal legge kjetting på alle bussene, er jeg ikke enig i, sier han, og peker i stedet på manglende vedlikehold av problempartiene i sentrum.» (Nilssen til Nordlys 22. februar)

«- Iverksetter dere noen tiltak etter uhellene på søndag?
– Vi drøfter uhell og ser hva vi kan gjøre annerledes. I går (søndag red. anm.) var det vanskelige forhold, sier Nilssen.
– I Tromsø er det kultur for at man kjører turen uansett forhold. Men kanskje man noen ganger må stoppe kjøringen og vente til veien er blitt bedre.» (iTromsø, 13. mars 2012)

«Nå krever han og fagforbundet at Nobina setter til livs lovnader.
– Vi har blitt lovet busser som kan ha kjetting, og det har ikke skjedd. Nobina har satt i gang flere tiltak, men ingen blir fullførte, og nå står vi snart midt i kaoset nok en gang, sukker Gundersen.» (Fagforbundet-leder Lars Gundersen til iTromsø 23. oktober 2012)

«Politiet kom med en klar henstilling til busselskapet.
– Vi har vært i kontakt med ledelsen og gitt beskjed om at de skal være riktig skodd for føret.
– Det betyr kjetting?
– Ja, på dette føret betyr det kjetting.
– Har dere uttrykt overfor busselskapet at de burde vært bedre forberedt?
– Når det er så glatt som det er nå, så foventer vi at man tar seg tid til de nødvendige forberedelsene.» (Operasjonsleder Roy-Tore Meyer i Troms politidistrikt, Nordlys, 21. januar 2013)

«Nobina vil også gå nøye gjennom rutinene for når det er glatt føre ute.
– Vi vil gjøre tiltak i forhold til bruk av kjetting på bussene, noe alle bussjåførene skal være opplært i. Det er noe vi må jobbe mer med, sier Baann.» (driftssjef Glenn Rudi Baann, iTromsø, 22. januar 2013)

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s