En dårlig sykkelvei

Jeg har syklet til jobb i sommer. I Østbyen i Trondheim. Det går raskest hvis man sykler over Bakklandet og Solsiden på østsiden av Midtbyen, og på grunn av arbeidene med E6 Øst er det uunngåelig å ikke komme i kontakt med undergangen i Dyre Halses gate. Den er hva jeg vil kalle en dårlig sykkelvei. Her er hvorfor.

I reguleringsplanen for «Sirkeltomta» (omkringliggende område) står det under punkt 3.2 Kjøreveg:

Gang- og sykkelundergang under Dyre Halses gate skal etableres som vist på situasjonsplan.

Og i punkt 3.3 Gang- og sykkelvei står det:

Arealet må opparbeides slik at det kan etableres en offentlig gang- og sykkelvei i sørkant av området fra adkomstveg i Trenerys gate til undergang i Dyre Halses gate som vist på plankartet.

Vedlagt reguleringsplanen ligger ganske riktig en situasjonsplan som viser en pen og pyntelig rett sykkelvei mellom Sirkeltomta og NAV-kontoret, med en undergang i forlengelsen under Dyre Halses gate. Så langt ingen problemer. Plankartet er litt vanskeligere å forstå (det ser ut som det er meningen å bygge et tak over sykkelveien ved tunnelåpningen), men også her en uproblematisk rett strekning. Så til virkeligheten.

Dette er sykkelveien 15. august i år. Sirkeltomta er til høyre, NAV-kontoret og Eplehuset til venstre. Undergangen bak fotografen, Trenerys gate opp bakken.

Og slik ser da undergangen ut. Eller, ikke helt. Lysstripen viser ganske riktig at undergangen er på høyre side, bak veggen. Sikten er svært begrenset. Mine helt uvitenskapelige målemetoder (skritt) forteller at sikten forsvinner 3,5 meter fra der veggen slutter hvis du står helt inntil veggen. Helt ytterst i sykkelveien forsvinner sikten 16 meter unna. Men bare 4-5 meter unna ser det slik ut hvis du står ytterst på kanten av sykkelveien:

I gangfart er det ikke så forferdelig farlig at sikten er vanskelig, siden det ikke er særlig stor risiko for kollisjoner. Når det derimot er en sykkelvei, i bunnen av en nedoverbakke, og tunnelen er kombinert gang- og sykkelvei, da er det verre. Ikke at jeg har kollidert med noen, heldigvis, men den svingen en må gjøre for å unngå potensielle fotgjengere og syklister inne i tunnelen er ikke akkurat behagelig. Enkelte ganger har jeg faktisk tatt trappene som er skjult bak veggen. Et illustrasjonsbilde fra innsiden av tunnelen er følgende:

På ingen måte optimalt. Her ser en for så vidt trappene (og det at Trondheim kommune ikke har nulltoleranse mot graffiti), men veldig lite annet. Sirkeltomta er bebygd, så åpenbart har kommunen nøyd seg med det resultat som kunne presteres. Om det er slik at det kommer til å skje forandringer når E6 Øst er ferdigbygd er vanskelig å si. Men det virker litt dyrt å flytte tunnelen 5 meter sidelengs. Eller sprenge ut ny tunnel der også.

Denne undergangen er ikke god nok som den er. Det trengs tiltak for å redusere skaderisikoen, og som jeg ser det er det ikke nok å håpe og tro at syklister klarer å sakte ned og svinge riktig for å avverge faresituasjoner.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s