Ny giv i boligpolitikken

I høst snakket jeg med en ungdom som hadde stemt Rødt i skolevalget ved sin videregående skole. Hvorfor gjorde du det, spurte jeg, jeg som er på en annen kant av politikken. Jo, de ville sikre at unge fikk seg en bolig, svarte han. Det var avgjørende for at han valgte parti.

Jeg har tenkt en del på dette siden den gang. Ikke på å stemme Rødt, men på problemstillingen. I mellomtiden innførte Finanstilsynet med regjeringens gode vilje det berømte egenkapitalkravet på 15 prosent. Jeg husker Torgeir Micaelsen (Ap) stå i Debatten på NRK og forklare at det handlet om å senke den enorme boligprisstigningen, slik at ikke unge på lang sikt får det dårligere. At unge på kort sikt låses fast i et leiemarked med lite overskudd å spare opp, bidrar likevel ikke til å få dem ut på eieboligmarkedet.

At prisveksten må gå ned, er selvfølgelig noe av det viktigste. Samtidig kan en spørre seg om en prisvekst på ti prosent per år egentlig er bærekraftig. Uten at kvaliteten i seg går opp, er veksten rett og slett kunstig. Det er nok derfor mange mener at det en gang vil komme et krakk, at vi har en boligboble som vil sprekke. Og for å si det slik,hvis jeg på lørdag hadde vunnet 2 millioner i Lotto, hadde jeg ikke satset på å kjøpe en bolig. Ikke med det første. Nå sist beregner SSB at prisveksten i år vil være 6 prosent og holde seg der i flere år fremover, på tross av egenkapitalkravet. Boligrenteøkning er etter deres syn det beste virkemidlet. Så kan en spørre seg om en 28-prosentig økning på tre år (de siste tre år), sammen med en prisøkning som er tre ganger inflasjonen, kan overleve på lang sikt. Jeg tror det ikke.

Det regjeringen derimot ikke fokuserer like sterkt på, er forholdene i leiemarkedet. I de største byene i Norge melder Dagens Næringsliv at leieprisene har økt med mellom 8 og 20 prosent. Og der har regjeringen ingen virkemidler for å redusere presset. Det er her alle unge som ikke oppfyller egenkapitalkravet forvises til – til et marked ute av kontroll.

På den fronten der jeg oftest har mitt tilholdssted – på borgerlig side (eller kanskje heller «småborgerlig» side, dvs Venstre) er det lite nytt å spore. Hverken Unge Venstre eller FpU har noen nevneverdig boligpolitikk, dessverre. FpU nevner ikke engang ordet «bolig» i sitt partiprogram. Unge Høyre har en løsning – øk BSU-grensen. Et felles opprop ble startet av de fire borgerlige ungdomspartiene – med BSU som kjernesak. Jeg skal forklare hvorfor det er en ikke fullt så god idé.

Personlig synes jeg ikke det er dårlig av banker å ha spareordninger for å oppnå kravet til egenkapital. Men BSU (boligsparing for unge) er problematiskt all den tid det ikke bidrar til å få alle unge inn på boligmarkedet, og med skattelette premierer velhavende unge. En «suveren spareform», skriver VG Nett. «Gullgruve for unge i jobb» skriver en studentavis i sine økonomitips. Og deri ligger noe av «cluet». At det passer godt for unge som har jobb, eller har inntekt nok til å plassere penger i en lukket spareform. For de som bor dyrt, gjerne studenter på det private marked, og andre med små marginaler, er ikke BSU tingen. I realiteten er BSU kjempebra for høy- og middelklasseungdom, som kommer litt raskere inn på boligmarkedet enn de ellers ville ha gjort. Med skattelette på kjøpet. For de andre har BSU gjerne motsatt effekt.

BSU har i stedet potensialet til (om ikke er) å bli en politisk sovepute. «Bare unge kan få spart opp penger til egenkapital, er de langt på vei», kunne jeg hørt dem si. Et sted står det at 61 prosent av unge bruker BSU, et sted at andelen er 25 prosent. I et notat som FNO har utarbeidet fremgår det at halvparten av BSU-sparere har en årsinntekt over 300 000 kroner. En av fire tjener mer enn 400 000 kroner. Det som kanskje stikker meg i øyet er de to prosentene som tjener mer enn 800 000 kroner årlig. Det FNO ikke forteller, er hvor mange som sparer hvor mye i BSU. Og Sparebank1 Nord-Norge melder til iTromsø på lørdag at i Nord-Norge så er det bare tre prosent som slår i BSU-taket. Den omsorg som vises overfor disse tre prosentene når det gjelder å øke taket, er rørende.

Nå vet jeg ikke hvordan ståa er i andre deler av landet, men dette er en smule komisk, når debatten om unge og boligmarkedet går på nettopp BSU. Dessuten er det en smule naivt å si at problemet med BSU skulle være at folk ikke kan spare nok. Mange unge har ikke evne til å spare så kjempemye i løpet av et inntektsår – kanskje særlig studenter.

Da har jeg ikke glemt det siste argumentet – effekten BSU har på ungdom og boligpriser. Førstehjemslån er noe av de beste lånene unge på vei ut i boligmarkedet kan få tak i – men de fleste førstehjemslån krever at du har en BSU-spareavtale. BSU er i ferd med å ikke bare være en gullgruve eller en suveren spareform – men normen for unge til å komme seg ut på boligmarkedet. Fint for de som kan, ikke fullt så fint for de andre. Så kan man mene at det alltid vil være de som ikke har råd – de som må klare seg på det de har og ikke har overskudd til mer. Og at det ikke må gå ut over de andre, de som er velhavende, de som også trenger bolig. Det er jeg uenig i. Skal man drive offentlige støtteordninger, må de rettes mot de som trenger det mest. Det er kanskje ikke de unge som har høyest årsinntekt, som trenger skatteletten mest. Da er det bedre å differensiere.

Nå er jeg ung, student, og banner sikkert i kjerka med mitt lange innlegg. Men sånn får det være. For så lenge det bygges for få små boliger i Norge, hjelper det ikke å flikke med spareordninger. Det trengs mer boligbygging – gjerne fra kommunenes side. For når boligpolitikken inntil nå ikke har lyktes med å skaffe flere små boliger til unge – må det hardere lut til. Og da løses ikke floken av å fjerne kravet til universell utforming, eller øke lånegrensen.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

