Nyere nye ministre?

Nå har det bare gått en dag siden sist jeg skrev om statsrådene i regjeringen. I mellomtiden har Audun Lysbakken gått av. Jeg tror nok han gjorde rett, for mangelen på utlysing av bevilgninger og håndteringen av penger synes total i BLID (barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet). Etter medieoppslag å dømme har dette pågått over lengre tid. Det blir Kristin Halvorsen som inntil videre blir settestatsråd, og dermed hun som må ta de administrative konsekvensene (enn så lenge) av kollapsen.

Det finnes en sjanse for at Kristin Halvorsen bytter over til BLID. Hun har valget mellom å fortsette å være utdanningsminister (unnskyld, kunnskapsminister) eller å trappe ned en smule. KD er et stortdepartement å lede. Spesielt hvis det blir alene, slik jeg antydet i forrige post, og slik mediene også antyder.

Da blir ikke Audun Lysbakken miljøvernminister likevel. Mitt heteste tips? Inga Marte Thorkildsen. Allerede i 2009 ble det jo nevnt at Erik Solheim fikk være miljøvernminister på låns mens Thorkildsen hadde mammaperm. Som nestleder i SV forventes det vel å være minister. For mange er det en gledens dag at Lysbakken går av. Jeg tror kanskje ikke de helt ser for seg hvem som kommer etter. Jeg tror ikke disse vil like hverken Thorkildsen eller en sterkere Halvorsen. Bård Vegar Solhjell er en mer spiselig mann, en SV-politiker jeg kan like bedre. Han kan også være på vei inn, kanskje tilbake til Kunnskapsdepartementet der han var før valget. I ærlighetens navn tror jeg Solhjell kan være bedre enn Tora Aasland, uten at jeg kan vurdere hans kompetanse om høyere utdanning. I synlighet, derimot…

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

