«Hjemmelaget» halvfabrikat – er det lov?

I dag så jeg en annen av de mange reklamene som har gått på TV i lengre tid, der produkter som helt eller delvis er lagt av produsenter markedsføres som hjemmelagde. Personlig har jeg ingenting til overs for produsenter som tar reklamemessige «snarveier» og merker ord på en måte som ikke stemmer med virkeligheten. Det var Stabburets potetstappe som gjorde meg irritert denne gang.

Potetstappen markedsføres som «hjemmelaget», noe de for så vidt kan gjøre. På den annen side så var mannsstemmen i reklamen ganske klar:

Bare tilsett melk, så får du en herlig hjemmelaget potetstappe.

Side2 skrev i februar i år en artikkel om fenomenet med påstått hjemmelaget mat. I den har man sakset fra noe som virker å være en pressemelding fra Stabburet:

Nora Hjemmelaget Potetstappe inneholder faktiske bare poteter som er skrelt, kokt og stappet på vanlig måte. Det er ikke tilsatt noe annet, ikke engang salt, noe som gir en 100 prosent naturlig stappe. Potetstappen er så tett opp til det som forbruker kjenner igjen som hjemmelaget. Nora har gjort første del av jobben man vanligvis gjør når man lager stappe hjemme, nemlig skrelt, kokt og stappet potetene. Forbruker gjør den siste delen, koker opp med melk og smør og eventuelt tilsetter andre rotgrønnsaker, salt og pepper.

Merk her hva Stabburet sier. Produktet «er så tett opp til» å være hjemmelaget, men er det da hjemmelaget? Etter min tolkning så sier Stabburet nei, men det er nesten hjemmelaget.

Men er det OK å bruke uttrykket «hjemmelaget» om noe som bare delvis er hjemmelagd? Hvor går grensen for et slikt «vagt uttrykk»? Personlig har jeg sanset for å sette grensen ved hoveddelen av det hjemmelagde. Har produsenten lagd ett produkt som forbrukeren bruker fryktelig lite tid på å varme opp, så kan en vel ikke si at det er hjemmelagd. Eller?

Når det gjelder et produkt som potetstappen, der reklamen selv er tydelig på at forbrukeren trenger å gjøre minst mulig, må i det minste forbrukeren gjøre noe. Det samme gjelder ikke produkter som syltetøy.

I Side2-artikkelen spør journalisten om Noras jordbærsyltetøy, som er fabrikkprodusert, ikke bør hete noe annet enn hjemmelagd.

– Bør ikke «hjemmelaget» stå i anførselstegn fordi det jo ikke lages hjemme?

– Vi bruker store logoer som Stabburet eller Nora for å være helt tydelige på at det er vi som står som avsender og produsent. Da mener vi at vi gjør det tydelig at dette er produsert på fabrikk.

Vel, hva skal en si? Stabburet/Nora erkjenner jo her at produktet ikke er hjemmelagd, men «produsert på fabrikk». Likevel bruker de et ladet uttrykk, og unnskylder seg med at de «bruker store logoer». Men produserer de produktet sitt på en annen måte enn de andre tilsvarende produktene?

– Hvilke andre kriterier skal et produkt med denne beskrivelsen inneha?

– Det finnes ingen objektive kriterier for hva som kan kalles hjemmelaget. Når Stabburet bruker ordet hjemmelaget sier dette først og fremst noe om smaken og folks forventninger til smak, og ikke selve produksjonsprosessen, sier Ingdahl.

Noe av poenget med et ord som «hjemmelaget» er jo at det ikke bryr seg om smak eller smaksforventninger – men om at produktet er laget til hjemme. At smaksforventningene ser ut på en måte har jo ingenting med produksjonsmåte å gjøre. Eller?

Markedsføringsloven § 7
Hvis en går i lovverket, setter markedsføringsloven § 7 et forbud for næringsdrivende å drive uriktig reklame. (min utheving)

§ 7. En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel … ytelsens … opprinnelse, 

Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

Dersom ikke selskapene kan bevise at deres produkter er fremstilt på en annen, mer naturlig måte enn andre tilsvarende produkter, vil jeg si at begrepet «hjemmelaget» er i strid med markedsføringsloven § 7. Det vil selvfølgelig de benekte. Jeg mistenker at de vil si at det er et helt annet begrep – det vil jo være begrepet «naturlig» jeg snakker om da. Men faktum gjenstår, kan et hjemmelaget produkt faktisk lages i en fabrikk? Er en fabrikk et «hjem» på en slik måte at den tolkningen kan gjøres? For den gjennomsnittlige nordmannen tror jeg det er ganske tvilsomt.

I skrivende stund har en Facebook-gruppe (selvfølgelig) om dette temaet 84 medlemmer. Noen deler m.a.o. mitt syn på halvfabrikat. Eller hjemmelaget, som Stabburet kaller det. Jeg vil påstå at Stabburet fornærmer hjemmelaget mat med sin reklamekampanje.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s