StudentRådet, hva skjer?

Som student i Tromsø var jeg en av 693 som stemte i Studentparlamentsvalget. Bedre oppslutning enn i fjor, på hele 8.1 %. Moderat Liste stakk av med seieren, 6 representanter blant de politiske listene ble det, mens fjorårsseirende SSL fikk 5. Blått flertall, med andre ord.

Flere ting ved valget gjorde meg derimot litt irritert. Først og fremst studentavisa Utropia, som jeg pleier å synes gjør en god jobb. Dessuten har de gått i klinsj mot SP tidligere i år (om A-klassen). I «valgutgaven» presenterte Utropia over to helsider en artikkel som sammenlignet Moderat Liste (ML) og SSL sine programmer. Som jeg ser det, i tråd med den politiske uavhengighet Utropia selv hevder de har. I slutten av artikkelen dristet seg derimot skribenten til å sette karakter på listene. SSL fikk 5 (toppkarakter), mens ML «bare» fikk 3.

Hadde dette vært en avis for et særinteresse (som fagforeningsblad, bondelagets avis o.l.) ville jeg i utgangspunktet ikke ha vært kritisk til at avisen pekte ut hvem som potensielt sto på særinteressens side. Men siden Utropia på ingen måte står for et slikt særinteresse, blir det veldig feil å karaktersette listene før valget. På den andre siden så tapte jo Utropias favoritter SSL, så muligens går det opp i opp.

Så var det i tillegg en fra SSL som før valget uttalte at hun ikke forsto at ML kalte seg «politisk uavhengige», for det var jo en selvsagthet. Det hun glemte å si var at SSL selv beskrev seg som «politisk uavhengige», så hvis hun skulle begynt å kritisere et sted burde det vært hennes egen liste. Men det gagnet kanskje ikke valgkampen.

I Oslo var valgdeltakelsen på 16,8 %, som var beste resultat siden 1993. Jeg vet ikke hvilke store forskjeller det er mellom Oslo og Tromsø, men når 1 av 6 studenter der nede går til stemmeurnen, og bare 1 av 12 Tromsøstudenter stemmer, får jeg det ikke helt til å stemme. Det er 11 politiske representanter som skal fordeles mellom valglistene. Med 674 gyldige (og 19 blanke) stemmer, står det matematisk sett 61 studenter bak hvert mandat. Det burde vært flere. Hva må (og vil) SP og SR gjøre for å øke deltakelsen, mon tro? Flere av punktene i Rådets arbeidsprogram kan ses på som forsøk på å styrke demokratiet. Åpne kontor en uke i måneden, en forbedret grafisk profil og ikke minst økt bruk av nye medier for å bevisstgjøre studentene på SP og SR. Hvor SRs åpne kontor er, vet jeg faktisk ikke, men den eneste gangen jeg har sett noen fra SP eller SR var i valgkampen da de skulle trekke til seg nye velgere. Kanskje er dette talende for situasjonen.

Jeg sitter ikke på noen løsninger eller svar, hadde jeg det hadde det vært en tredje liste klar ved valget. Noe det ikke var. Jeg skulle ønske at noen tok initiativ til en undersøkelse for å se hvorfor 91,9 % av studentene aldri gikk til stemmeurnene. Det er klart at 100 % oppslutning ikke er særlig sannsynlig, og 17 %, som i Oslo, er vel mer naturlig å se på som høy deltakelse. Hvorfor er ikke vi også der? Jeg skulle ønske at jeg visste. Og at SP og SR visste.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

