Er det tabu å fortelle hva man tjener?

Skattelistene har atter en gang blitt publisert, og diverse nyhetssider har lagd sine søkemotorer der en kan søke opp naboens, sjefens eller hvem-som-helsts sine lønnsopplysninger.

For en stund siden så jeg en reportasje der en reporter spurte tilfeldige forbipasserende hva de tjente, og de fleste valgte å ikke oppgi sin lønn. Det er for så vidt vanskelig å generalisere, men min oppfatning er at et lite mindretall selv er åpne om sin inntekt. Men Skatteetaten legger villig ut disse listene til offentlig åsyn.

Jeg kan i forlengelsen godta at Skatteetaten selv legger ut opplysningene på sine hjemmesider, selv om jeg heller ville ha sett at skattelistene bare ble søkbare på lokale ligningskontorer. Innsyn for journalister og medieforetredere er for så vidt viktig for gransknings skyld. Medienes oppførsel når skattelistene kommer er likevel helt i det blå.

For min del vil jeg ikke hemmeligstemple alle skattelistene, men ikke gjøre dem søkbare på Internett. Å gjøre det mulig å utlevere listene via CD-ROM eller gjøre forespørsler om et avgrenset antall personer er et mer passende alternativ.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

