ACTA-avtalen nesten ferdigforhandlet

Flere internasjonale medier melder at ACTA-avtalen (Anti-Couterfeiting Trade Agreement), mellom EU, USA og flere andre parter nå snart skal være ferdigforhandlet. På onsdag ble den nesten ferdige avtalsteksten publisert på Internett. Truslene om avstengning fra Internett for fildelere blir heldigvis ikke virkelighet, men det er klart hvilken side som avtalen skal tjene.

Artikkel 2.18(4) utvider retten som opphavsrettsinnehavere har til å begjære ut persondata om mistenkte fildelere. Atter en gang legitimeres altså privat myndighetsutøvelse, og private organisasjoner gis rett til å agere politi og true med straff. Hvor ble det gode, gamle maktfordelingsprinsippet av?

Artikkel 2.18(5) legitimerer noe som vi allerede har i Norge, og som jeg er grundlig lei av. For det første legitimerer man det som står i åndsverkloven om kopibeskyttelse, eller «kvalifisert teknisk innretning», og sier at alle land skal innføre lovregler som gir rett til å innføre slike kopibeskyttelser. Egentlig burde slike beskyttelser stride mot retten til å utnytte sin eiendom i fred, siden opphavsrettsinnehaverne kan sette hvilke som helst grenser med dagens system. For det andre skal det bli straffbart å kringgå slike beskyttelser. La oss ta et praktisk eksempel som jeg selv har stått overfor:

Min datamaskin kræsjet, og jeg måtte bruke reserve-PC-en min, som er en Linux. Så ville jeg se på en DVD på Linux-datamaskinen min, men da måtte jeg laste ned noen ekstra-kodeker først. Jeg burde takke Jon Lech Johansen, for kodekene bryter kopisperren som er på alle DVD-er. Konsekvensen av disse kopisperrene er at en enten må kjøpe en datamaskin fra Microsoft eller Apple (der «erstatning» til diverse opphavsrettsorganisasjoner er inkludert i prisen), eller bryte mot loven hvis operativsystemet er gratis.

For nordmenn er ikke dette nytt (forhåpentligvis), for disse reglene har vi allerede. Min drøm er at regjeringen gjør det som Bondevik II-regjeringen sa i sin proposisjon, man omvurderer privatbrukskopirettens fremtid. For de siste fem årene har TONO, IFPI med flere ikke greid å lage lovlige alternativ (med unntak for Spotify), men heller hardnet kampen mot fildelerne i et forsøk på å beholde status quo. Gjør om, gjør rett!

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

