Heldigvis tok Aasland til vettet!

I statsbudsjettet foreslo Sigbjørn Johnsen & Co. at studiestøtten skulle utbetales flatt, det vil si en lik sum hver måned. I det nåværende systemet får en student (som meg) ekstra utbetaling, omtrent 20 % av hele støtten, i august og januar. Dette p.g.a. depositum til hybelleie, kjøp av skolebøker o.l.

Da jeg leste at regjeringen foreslo flat studiestøtte ble jeg, som mange andre, forskrekket og irritert. Riktignok hadde jeg fått mer å rutte med hver måned fra september til desember, og februar til mai. En del av denne økningen måtte jeg imidlertid ha satt av til de nevnte pensumbøkene, boligdepositum og andre oppstartskostnader som busskort. I realiteten ville dette bare ført til en større usikkerhet, spesielt for de som ikke har foreldre som kan hjelpe dem (som mine…).

I min forskrekkelse fant jeg derimot en mer betryggende pressemelding fra ansvarlig minister Tora Aasland. Der skriver hun at det massive presset fra studentorganisasjonene gjør at hun ikke lenger anbefaler Stortinget å vedta flat studiestøtte. Vi får bare håpe at de andre partiene gjør som hun sier, og ikke bestemmer seg for å proteststemme mot regjeringen.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

