2009-VI-24 Utfordringer i skolen

Det snakkes mye om de som faller ifra, de som sitter totalt uinteresserte i klasserommet og ser bokstaver og tall svisje forbi. Eller som på min ungdomsskole, de som sitter og henger i vestibylen. På barneskolen kunne de få delta i spesialundervisning. Uten at det ble sett på som spesielt unormalt. Håper jeg.

At de som ikke når opp får den skolen de trenger, er en selvfølge. Det mangler noen skoler i den statistikken, det er jeg dessverre overbevist om. Iallefall om en av tre elever virkelig føler seg utilpass i skolen. Da er det noe som er feil.

Der jeg gikk på barneskole, var det noe annet som var feil. Noe annet som rammet meg. Mangelen på spesialundervisning for de litt sterkere, de som kunne litt mer enn resten av klassen. Sutrer jeg hvis jeg sier at mangelen på utfordringer også gjør elevene utilpasse?

Det er interessant å tenke på at idrettshelter, som gjør store fysiske prestasjoner får overskrifter i media dag ut og dag inn. Fordi de hengir seg til idretten sin og trener fra de var barn. Helter i matematikk eller fysikk belønnes med gode karakterer og det hender at elever med full pott på vitnemålet figurerer i avisene. Hva slags oppmuntring får de?

For min del har jeg fått det forklart at læreren min fra 4. til 7. klasse av noen anledning ikke følte at det var nødvendig med større utfordringer. I matte fikk jeg i stort sett ingen utfordringer. Matteleksene mine for en to-ukersperiode var unnagjort allerede etter 90 minutter på en mandag, og det så sent som i 10.klassen. Og jeg er overbevist om at skoletrøttheten som inntrer i ungdomstida bidro til at jeg sluttet å gjøre lekser.

Vi har noen mennesker som vi opphøyer. Ibsen, Bjørnson og (til en viss grad) Hamsun var gode til å skrive og dikte og de fikk Nobels litteraturpris. Dæhlie, Solskjær og de andre var fysisk gode. Og var gode forbilder også, for den sakens skyld. De eneste store matematikerne og fysikerne, Abel og Birkeland nevnes også til og fra. Men er det for kjedelig å lese om en som er strålende i matematikk sammenlignet med en fotballspiller? Sikkert for mange. Det ligger kanskje for langt unna ens egne kunnskaper.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

